Kisah driver makanan online raih gelar doktor ini bikin salut

Nasional | brilio.net | Published at Rabu, 06 Oktober 2021 - 08:48
Kisah driver makanan online raih gelar doktor ini bikin salut

Brilio.net - Profesi sebagai driver pengantar makanan online bisa dilakukan siapa saja. Namun siapa sangka jika salah rider makanan online tersebut merupakan mahasiswa S3 yang sedang berjuang meraih gelar PhD. Hal ini pun dilakukan oleh Mohd Akmal Azhar yang meraih gelar PhD di bidang farmasi dari Universiti Malaysia Pahang.

Mengutip havehalalwilltravel.com, Mohd Akmal Azhar merupakan driver makanan online dari Foodpanda Malaysia. Kabar bahagia ini pun dibagikan melalui unggahan facebook FoodPanda Rider Malaysia pada 27 September 2021.

Sebelum meraih gelar PhD, sebelumnya Mohd Akmal Azhar telah menyelesaikan studi sarjana dan master di Universiti Teknologi Malaysia di Skudai, Johor. Setelah itu, ia mengajar sebagai dosen di Universiti Malaysia Pahang selama enam tahun.

Di kampusnya mengajar, Mohd Akmal Azhar mendapatkan beasiswa untuk melanjutkan pendidikannya mulai tahun 2017. Sayangnya, jalan yang ditempuh pria tersebut untuk menempuh PhD tidaklah mudah. Ia harus menghidupi istri dan kelima anaknya.

Untuk tetap mencukupi kebutuhan rumah tangga, Mohd Akmal Azhar pun mendaftar sebagai driver di Foodpanda. Pada siang hari, ia bekerja sebagai driver selama enam hingga delapan jam. Tanpa kenal lelah, Mohd Akmal Azhar menggarap disertasinya pada malam hari.

Mohd Akmal Azhar mengakui bahwa membagi waktu antara pekerjaannya di siang hari dengan fokus mengerjakan disertasi bukanlah perkara mudah. Namun, ia tak punya pilihan lain selain mengerjakan disertasi dan menghidupi keluarganya. Setelah berhasil meraih PhD, Mohd Akmal Azhar berencana kembali menjadi dosen di Universiti Malaysia Pahang.

Postingan foto Mohd Akmal pun telah dibagikan sebanyak 993 kali. Para netizen juga memberikan semangat dan doa untuk Mohd Akmal.

"Alhamdulillah.. Tahniah doktor.. Semoga sentiasa bermanfaat buat orang sekeliling berkah dunia akhirat.. Dan dpermudahkan segala urusan Aamiin," tulis Dewy Hairi. Akun lain bernama Hjh Fauziah Abdul Rahman pun menuliskan hal serupa "Tahniah atas kejayaan dpt PhD. Demi rezeki tanpa memilih kerja. Syabas diucapkan. Sy doakan semoga rezeki adik ni dimurahkan Allah."


Artikel Asli